Na trať Dolní Lipka-Hanušovice se vrátily vlaky

 

1.2.2013 sepsal Ing. Pavel Prchal

 

 

Prosinec 2011 znamenal ukončení osobní železniční dopravy na mnoha tratích v Pardubickém kraji (článek) a jak "objektivním" posuzováním k tomu tehdejší politická reprezentace kraje došla, bylo popsáno zde. Běžný frustrovaný občan už ani nečekal, že je možné řízenou destrukci zastavit nebo dokonce zvrátit, volby na podzim 2012 však přinesly změny, které jsou pro těžce zkoušené lokálky příslibem lepší budoucnosti.

 

Nově zvolený krajský radní pro dopravu, dlouholetý železničář a železniční odborář Jaromír Dušek ze strany SPOZ, začal postupně napravovat to, co pokazil jeho předchůdce radní Jan Tichý podporovaný aktivně tehdejším hejtmanem (dnes senátorem) Radko Martínkem (oba ČSSD). Protože železnice je mechanismus poměrně těžkopádný a svázaný množstvím pravidel a termínů, probíhají změny postupně.

První vlaštovkou, která znamená snad lepší příští ještě více a i jinde, je zavedení (zatím jen?) víkendového provozu na trati Dolní Lipka-Hanušovice (jízdní řád: PDF), která je jedním ze tří "optimalizací" přeťatých spojení Pardubického kraje s Moravou, a dále na úseku štítecké trati z "optimalizační koncové" stanice Moravský Karlov až na krajskou hranici do zastávky Mlýnický Dvůr sousedící s lyžařským areálem na Bukové hoře (jízdní řád: PDF).

Nabízí se otázka, proč vlak nepopojede ještě dvě stanice na konečnou do Štítů. Odpověď najdeme zde - v Olomouckém kraji, který se donedávna jevil jako železnici poměrně příznivý, začali vystrkovat růžky optimalizátoři "zárubovského" typu. Ano, Olomoucký kraj souhlasí s obnovou spojení do Hanušovic, když to nemusí platit. Z toho plyne také logický závěr, že u Štítů tento souhlas chybí, místo aby jako revanš za Hanušovice na Štíty přispěl.

Problematika má další stránku - mimo kroků a (většinou neblahých) očekávání toho, co přinese centrální vláda a SŽDC, je to celé o tom, jestli a jak moc se zajímají a starají obce a samotná veřejnost. Na rozdíl od některých pasivnějších částí kraje zde zájem je, což dokládá i nedávno vzniknuvší klub Moravská pohraniční dráha složený z místních občanů. Doufejme tedy, že i jinde lidé vstanou od televize a uzeného, a že se občanská společnost v naší zemi probudí jinde, víc a i v jiných oborech lidského konání.

Zahájení provozu bylo oslaveno v pátek 1.2.2013 úvodní protokolární jízdou repasovaného motoráčku 810.578-5 "Martinka" s přípojným vozem určenou činitelům z krajů, samospráv a drah, akce byla otevřená i zájemcům z řad občanů s lákavou slevou na jízdném ve výši 100 %.

 

Nástup v Lichkově

 

Náměstek hejtmana Pardubického kraje Jaromír Dušek

 

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický

 

Nástup v Dolní Lipce

 

Stanice Červený Potok

 

Stanice Podlesí

 

Po příjezdu do Hanušovic

 

Ředitel KCOD ČD Pardubice Michal Štěpán (vlevo) a hejtman Netolický

 

Vlaky v Hanušovicích před rozjezdem na všechny světové strany

 

Protokolární vlak na Lichkov v Hanušovicích před odjezdem